Er du lige blevet far? Sådan holder du formen!

Kommentarer (0) Sundhed

Selvom du lige er blevet far, så betyder det ikke, at dine sportslige evner behøver at blive smidt i skraldespanden. Tværtimod. At være far er et forholdsvist stort arbejde, der kræver meget tid og omsorg. Derfor er det naturligt at tro, at det vil gå ud over din form. Det er selvfølgelig en skam, hvis du er et konkurrencemenneske og godt kan lide at konkurrere på højt niveau. Heldigvis findes der forskellige metoder, der kan hjælpe dig som nybagt far til at holde formen og endda forbedre den.

 

Køb en børnetrailer til cyklen

 

Hvis du for eksempel er cykelrytter, så er det oplagt at købe dig en børnetrailer. På den måde kan du have barnet med ude på dine kortere cykelture, hvilket han/hun helt sikkert vil synes er sjovt. På den måde kan du sagtens få trænet dine intervaller selvom du skal passe barnet i nogle timer.

 

Se 5 anbefalede børnetrailere her.

 

Alternativt kan du opstille en hometrainer i hjemmet tæt på barnets legeplads. På den måde kan du også få kørt dine intervaller samtidig med, at du er lige i nærheden af dit barn, hvis han/hun skal skiftes, trøstes eller lignende. Det anbefales at skaffe en lydløs hometrainer, da lydene fra ikke-støjsvage hometrainers kan være til gene for barnet.

 

Med den rette planlægning når du langt

 

At komme i bedre form eller vedligeholde den nuværende handler tit og ofte om at være god til at planlægge. Jo bedre du er til at planlægge dine formpeaks og din træning, jo mindre et ”problem” er det for dig at være nybagt far.

 

Hvis du er dårlig til at planlægge din træning, kan du med fordel få andre til at hjælpe dig. Der findes et væld af personlige trænere, træningskonsulenter og lignende, der kan være behjælpelig med at planlægge dit træningsprogram for den kommende periode.

 

Træn mere effektivt og kom i bedre form

 

Som tidligere nævnt forsvinder nogle timer fra træning til babypasning. Det betyder nødvendigvis ikke, at du kommer i dårligere form. Tit og ofte skal du blot omstille din træning til at være mere intens og effektiv. På den måde kan du komme i bedre form på kortere tid. Der findes et hav af træningsprogrammer inden for løb, cykling osv., der bygger på kort og effektiv træning.

 

Bliv klogere på effektiv træning på Team Danmarks hjemmeside.

 

 

Vær god til at prioritere

 

Sidst men ikke mindst skal du være god til at prioritere. Hvis du er fast besluttet på at gennemføre et sportsligt mål inden for nærmeste fremtid og samtidig er blevet far, så bør du måske nedprioritere andre fritidsinteresser. Det for eksempel være øl med gutterne hver fredag. I stedet for at drikke en øl hver eneste fredag, så gør det hver anden eller hver tredje. Det kan også være, at du bruger meget tid på at gøre rent i dit hjem. Her er det muligt at hyre billig rengøringshjælp, der kan hjælpe dig. På den måde frigør du nogle timer du kan bruge på træning eller være sammen med dit barn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *