Styrk dit immunforsvar

Kommentarer (0) Helse, Pleje

Ingen gider at være syg, og sygdom kan rent faktisk godt undgås i et rigtig stort omfang. Et stærkt immunforsvar holder sygdommen ude og sørger for, at du forbliver på toppen. Her finder du gode råd til at styrke dit immunforsvar.

Glæde

Undersøgelser viser, at din humør har indflydelse på, hvor godt dit immunforsvar er. Hvis du er glad og positiv, vil det styrke dit immunforsvar. Derfor er det vigtigt, du laver ting, som gør dig glad og optimistisk. At være positiv er noget, man kan træne sig selv til. Fokus skal være at fokusere på det gode frem for det dårlige.

Søvn

Alle mennesker har brug for at sove, men rigtig mange får ikke sovet det antal timer, som kroppen har brug for. Hvis du sover 7-8 timer om natten, er du med til at holde dit immunforsvar sundt, da for lidt syn kan resultere i svækkelse af immunforsvaret og forringelse af levealderen.

sleeping-1519723-639x465

Drik masser af vand og undgå store mængder af alkohol

Vand hjælper med at rense kroppen for affaldsstoffer. Derfor er disse stoffer der ikke til at påvirke dit immunforsvar. Når du drikker vand, hjælper væsken dig også med at optage de gode vitaminer i maden, som påvirker immunforsvaret i en positiv retning.

Et andet aspekt er alkoholen. Få mængder alkohol hver dag er sund, men skal drikkes med måde. F.eks. siges det, at et glas vin om dagen er sundt for blodomløbet. Dertil har små mængder alkohol hver dag en effekt mod forkølelse. Hvis du vil drikke alkohol, er det klogt at fordele genstandene ud på hele ugen frem for at drikke ti øl i weekenden.

Vask hænder

Hænderne kommer hver dag i kontakt med mange bakterier, som kan gøre dig syg. Derfor minimerer du risikoen for sygdom ved at vaske dine hænder jævnligt. Især efter toiletbesøg og inden madlavning er det vigtigt, du vasker dine hænder. God håndhygiejne sikrer dig mod sygdom.

Dyrk motion

Regelmæssig motion er sundt og godt for immunforsvaret. Dog er det en svækkelse, hvis du overdriver din motion og ikke giver kroppen den nødvendige tid til at restituere. Det vigtigste er, at du bevæger dig regelmæssigt. Det træner immunforsvaret, ligesom det træner alle andre dele af kroppen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *