Søvnløshedens indvirkning på sundheden

Kommentarer (0) Sundhed

Der er mange gode grunde til at stræbe efter en forbedret nattesøvn. Flere og flere danskere oplever problemer med søvnløshed, som kan have fatale konsekvenser for deres dagligdag.

Søvnløshed kan beskrives, som en følelse af manglende evne til at kunne falde i søvn og derefter bevare søvnen i løbet af natten. Det kan i få tilfælde udvikle sig til en kronisk tilstand, hvor langt størstedelen kun oplever søvnløshed i korte perioder fordelt over deres liv. Søvnløshed kan typisk spores tilbage til forskellige omstændigheder i ens dagligdag, som kan påvirke eksempelvis kroppens stressniveau, der gør at kroppen har sværere ved at slappe af og falde til ro om aftenen.

Lider du af én de følgende symptomer, kan du være offer for søvnløshed i et eller andet omfang:

  • Har du svært ved at falde i søvn om aftenen?
  • Er det svært for dig at opretholde søvnen, når du er faldet til ro?
  • Føler du dig ikke udhvilet, når du vågner om morgenen?

Årsager til søvnløshed

Søvnløshed kan forekomme i en meget bred forstand, hvor der er et utal af årsager, som skal tages i betragtning. Typisk ses det, at søvnløshed opstår i forbindelse med kropslig sygdom eller en form for psykisk sygdom. Det kan også fremprovokeres i forbindelse med uhensigtsmæssig adfærd, eller hvis du oplever ting i det sociale, som påvirker dig.

Hvis kroppen ikke får sin søvn, har den svært ved at sætte gang i en masse aktiviteter, som kun foretages, når vi sover. Processer som lagring af informationer i hukommelsen, forbedring af immunforsvaret samt appetitregulering, er eksempler på, hvad søvnen gør ved vores krop, og hvor vigtig den er for vores sundhed og velbefindende.

Er søvnløshed almindeligt?

Ud fra undersøgelser kan det konstateres, at omkring 50% af alle voksne oplever tegn på søvnløshed i deres liv. Det er langt de færreste tilfælde, hvor søvnløsheden udvikler sig til en kronisk lidelse. Symptomerne fremtræder mere hyppigt, jo ældre du bliver, og især kvinder rammes oftest af problemer med søvnen.

Hvad kan man stille op imod søvnløshed?

I de fleste tilfælde er søvnløshed en tilstand, som ikke har nogen alvorlig konsekvens for dit helbred. Stress, bekymringer og forbipasserende sygdom kan være årsager til, at du oplever brud på din døgnrytme. Denne form for periodisk søvnløshed er på ingen måde farlig og forsvinder typisk igen efter nogle dage, hvor du genfinder din søvnrytme – du kan læse mere om søvnoptimering her.

Hvis søvnløsheden bliver kronisk, er der brug for hjælp. Der findes både behandlinger med og uden medicinsk indtræden. Forskere har konkluderet ud fra adskillige undersøgelser, at behandling af søvnløshed uden medicinsk brug, er klart at foretrække. Dette skyldes at behandlingen uden brug af medicin, i det lange løb, viser sig at holde virkningen sammenlignet med medicinsk behandling.

En af de mest effektive behandlinger mod søvnløshed er vedholdende fysisk aktivitet. Hvis man udsætter kroppen for aktivitet, vil den være mere udmattet, når man når sengetid. Kroppen får lettere ved at falde i dvaletilstand, som vi gør, når vi sover, og vi har derved lettere ved at falde i søvn og opretholde søvnen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *