Har du svært ved at sove om natten? Sådan opnår du en god nattesøvn!

Kommentarer (0) Sundhed

Kan du heller ikke sove om natten? Vågner du tit alt for let, og har du svært ved at falde i søvn igen bagefter? Mange mennesker har problemer med deres søvn. De ligger i timer og forsøger at falde i søvn, og bruger i stedet tiden på at tænke over alverdens ting og sager. Der kan være mange årsager til søvnbesvær, og der er ingen tvivl om, at man kan gøre meget selv for at forbedre det eller for helt at slippe af med det. For mange ligger problemet i, at deres søvnrutine er dårlig. De har måske vænnet sig til at gå alt for sent i seng om aftenen, eller måske endda først hen på natten, og fordi de skal passe deres arbejde om morgenen, får de alt for lidt søvn.

Mangel på søvn påvirker din livsstil

Denne søvnmangel kan ikke undgå at påvirke menneskekroppen negativt i form af lige fra humørsvingninger til koncentrationsbesvær. Andre går bare ekstremt sent i seng og sover til langt ud på dagen, hvilket også er utrolig usundt, da de bedste søvntimer faktisk ligger før kl. 02.00. Det bedste man kan vænne sin krop til er at gå i seng omkring kl. 22 eller 23, og så stå op igen ved 7 tiden. På den måde får man 8 timers søvn, hvilket i gennemsnit er det antal timers søvn, et voksent menneske burde få hver nat. Ydermere er det en god idé at tjekke, om den seng du sover i er i ordentlig stand, og om det passer til din krop. På samme måde er det også vigtigt at sørge for, at du har en hovedpude, der passer til dig og dit hoved. På den måde sikrer du dig, at du ikke får nakke – eller rygproblemer på længere sigt.

Hvis du føler, du har meget svært ved at sove om natten, kan det være en god idé at tage et smut forbi lægen og blive tjekket. Nogle mennesker går i uvidenhed rundt med en lidelse, der gør, at de har svært ved at falde i søvn, og mangler derfor hjælp, så det er bare at komme afsted.

Fysisk aktivitet hjælper til bedre søvn

Nogle mennesker, der lider af søvnbesvær, prøver at presse kroppen så meget til at falde i søvn, at kroppen simpelthen ikke kan falde i søvn, lige meget hvor meget den prøver. Man kan snakke om en form for præstationsbesvær eller blot at der bliver tænkt alt for meget over noget så simpelt som søvn, som der ikke skal tænkes over, og som blot skal komme naturligt til en. Hvad du altså kan gøre anderledes er at tænke mindre og måske endda også lige løbe en tur eller træne lidt et par timer før, du skal sove. På den måde vil din krop være mere naturligt træt, og det kan være det hjælper din hjerne til at tænke mindre.

Andre ting der hjælper til en god nattesøvn er at du sover i et godt miljø, rummet skal have den rette temperatur, det skal være rent, sengetøjet må gerne være nyvasket, sengen må gerne være god og rummet gerne mørklagt. Vil du vide mere om hvordan man finder den bedste seng til ens behov, så tag et kig på denne side hvor du kan finde guides til valg af elevationsseng og valg af topmadras.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *