5 tips til at få mere mentalt overskud

Kommentarer (0) Sundhed

Det må være de færreste danskere, der ikke kender til problemet med, at man simpelthen bare ikke har den nødvendige energi, når man vågner op om morgenen. Det kan være, at man føler sig træt og uoplagt, og man har derfor rigtig svært ved at motivere sig selv til at stå op og få det bedste ud af dagen. Heldigvis er der masser af hjælp at hente, og du vil her blive præsenteret for 5 gode tips, så du kan få mere mentalt overskud i hverdagen.

 

Få dine 8 timer om natten og luk de negative tanker ude

 

Det er først og fremmest utroligt vigtigt, at du sørger for at få nok med søvn om natten, da det uden dette vil være stort set umuligt for dig at få humøret op, og man siger her, at voksne mennesker behøver omkring 7-8 timer. Desværre er der rigtig mange mennesker, der har svært ved at falde i søvn om aftenen – især hvis man er inde i en periode på arbejdet, hvor man føler sig stresset.

 

Du kan i forbindelse med dette forsøge at undgå cola, te og kaffe efter kl. 16 om eftermiddagen, da det evt. vil kunne hjælpe dig med at falde mere til ro. Herudover bør du også undgå at medbringe din iPad eller computer i sengen, da lyset fra en skærm vil få din hjerne til at tro, at det er dag.

Herudover kan det også være en rigtig god idé at træne dig selv i udelukkende at have positive tanker, og det kan du eksempelvis gøre ved at skrive 5 ting ned på en seddel hver aften, inden du går i seng, over alle de ting, som du er taknemmelig for i hverdagen.

 

Få ro i sindet – meld dig ind i en a-kasse

Det næste tip på listen er en ting, som de fleste mennesker har en tendens til at glemme, og det er et medlemskab i en a-kasse.

 

Når du er medlem af en a-kasse, får du nemlig ro sindet, da det giver en kæmpe tryghed, i og med at du på den måde kan få mulighed for at få økonomisk støtte, såfremt du en dag skulle miste dit job af den ene eller anden årsag. Sørg derfor for at få meldt dig ind allerede i dag, og såfremt du har brug for hjælp til at finde den helt rette a-kasse for dig, kan du søge masser af inspiration lige her på siden.

Brug tid sammen med mennesker, du elsker

 

Det er desuden utroligt vigtigt, at du sørger for at omgive dig selv med mennesker, der gør dig glad, og som ikke trækker dig ned i din dagligdag. Når du er glad, smiler og griner, vil din krop automatisk frigive en helt masse endorfiner, og det giver dig en masse energi og er desuden med til at modvirke træthed. Du kan i forbindelse med dette også bruge noget tid på at finde ud af, hvad det egentlig er, der gør dig glad, og herefter sørge for, at det altid er noget, der fylder i din hverdag.

Frisk luft og motion er naturligvis også på vores liste over tips, der kan give dig mere mentalt overskud, da din hjerne frigiver dopamin samt endorfiner, når du træner. Dette er med til at få dig til at tænke hurtigere, og du vil derfor opleve, at du har langt større overskud – både derhjemme, men også på din arbejdsplads.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *